Ustawa hazardowa - nowa wersja w 2024 roku
Nowa Ustawa Hazardowa jest nowelizacją obowiązującego prawa hazardowego, które odnosi się do zakładów bukmacherskich, pokera i automatów. Nowelizacja weszła w życie 1 kwietnia 2017 roku.
Jakie są podstawowe założenia nowej Ustawy Hazardowej?
- Obecność na polskim rynku bukmacherskim jedynie podmiotów z licencją od Ministerstwa Finansów
- Stworzenie Rejestru Domen Zakazanych
- Blokada płatności do nielegalnych bukmacherów
- Pozwolenie bukmacherom na reklamę w przestrzeni publicznej
- Stworzenie monopolu dla państwa na kasyno w internecie
Kluczową zmianą jest konieczność posiadania licencji na oferowanie zakładów wzajemnych dla wszystkich firm na rynku. Nowelizacja z 2017 roku sprawiła, że w Polsce pozostali tylko operatorzy posiadający zezwolenie od Ministerstwa Finansów, czyli tzw. legalni bukmacherzy.
Nowa ustawa hazardowa - kluczowe zmiany
Pierwsza ustawa hazardowa w Polsce weszła więc w życie w 2010 roku, ale okazała się kompletnym fiaskiem głównie z powodu niejasności co do zgodności ówczesnego prawa z prawem europejskim, szczególnie w kontekście swobody przepływu usług na rynku wewnętrznym Unii Europejskiej, a także faktycznego braku możliwości kontrolowania działalności stron bukmacherskich w Internecie. Drugi problem jest dla państwa istotny, bo z jednej strony musi ono nałożyć na daną firmę obowiązek sprawdzania tego czy swoich usług nie kieruje do osób niepełnoletnich, a z drugiej strony legalni bukmacherzy nielicencjonowani, którzy zazwyczaj zarejestrowani są w rajach podatkowych, w praktyce nie odprowadzali w kraju żadnego podatku. Kwestią czasu było więc to kiedy ustawa hazardowa znajdzie się na celowniku nowej władzy, a wszystkich interesowało jakie będzie ona miała założenia.
Pomimo zapowiedzi o chęci zmiany systemu podatku obrotowego nowa ustawa hazardowa ostatecznie pozostawiła dotychczasowy sposób opodatkowania choć w większości krajów europejskich obowiązuje podatek wyłącznie od zysku bukmachera z danego rynku i jest to rozwiązanie korzystniejsze dla obstawiających, bo nie odejmuje od wygranej 12%-owej stawki daniny. Dużą różnica względem poprzednich rozwiązań z 2010 roku było dopuszczenie możliwości reklamowania swoich usług, które są oczywiście mocno ograniczone, ale mimo wszystko występuje taka możliwość. Kluczowe dla skuteczności nowych zapisów było jednak stworzenie Rejestru Domen Służących do Oferowania Gier Hazardowych Niezgodnie z Ustawą. Wszystkie te zapisy mocno zmieniły krajobraz polskiego rynku bukmacherskiego i wpłynęły na decyzje przedstawicieli różnych firm oferujących zakłady w sieci.
Nowa ustawa hazardowa - wymogi wobec bukmacherów
Bukmacher działający w Polsce musi posiadać zezwolenie na prowadzenie zakładów wzajemnych wystawioną przez Ministerstwo Finansów. Odpowiednia licencja może zostać wystawiona na oferowanie zakładów w internecie lub punktach naziemnych. Lista operatorów posiadających zezwolenie znajduje się na stronie internetowej MF.
Fakt, że podmiot bukmacherski znajduje się na niej jest gwarancją, że to firma funkcjonująca legalnie i obstawianie u niej jest w 100% bezpieczne oraz zgodne z polskim prawem.
Legalny bukmacher nie może znajdować się w Rejestrze Domen Zakazanych. Jeśli nazwa podmiotu widnieje na liście, jest to sygnał ostrzegawczy, że operator nie otrzymał licencji.
Kolejny ważny czynnik to posiadanie siedziby na terenie Polski. W trakcie procesu uzyskania zezwolenia od Ministerstwa Finansów potencjalny bukmacher ma obowiązek dowieść, że jest firmą zarejestrowaną w naszym kraju. Zagraniczne podmioty tworzą specjalne siedziby na terenie Polski (np. Betclic), żeby spełnić ten warunek.
Operatorzy przestrzegający nowej Ustawy Hazardowej są zobowiązani do odprowadzania podatków do polskiego budżetu. Minimalny kapitał zakładowy spółki musi wynosić 2 000 000 PLN, a sama firma jest wnikliwie analizowana przez Ministerstwo Finansów.
Grając u legalnych operatorów mamy 100% pewności, że wypłacimy swoje środki i nie będziemy musieli odprowadzać podatków na własną rękę.
Zgodnie z obowiązującą Ustawą Hazardową podatek obrotowy jest wliczony do każdego zagranego kuponu i jego wysokość wynosi 12%. Obowiązek podatkowy występuje niezależnie od tego, czy kupon będzie wygrany, czy przegrany. Polskie prawo obciążą 12-procentowym podatkiem graczy, natomiast samo jego odprowadzenie leży po stronie bukmachera.
Dodatkowo, na każdą wygraną powyżej 2280 PLN nakładany jest dodatkowy podatek w wysokości 10% powyżej tej kwoty. Typerzy znajdują różne sposoby na obchodzenie tego obowiązku, np. rozbijając jeden kupon na kilka mniejszych zakładów, z których potencjalna wygrana z każdego jest niższa niż 2280 PLN.
Legalni operatorzy próbując zachęcić graczy do obstawiania u siebie, proponują specjalne promocje na grę bez podatku. Na czym polega oferta? Po spełnieniu określonych warunków dochodzi do zmiany współczynnika na kuponie - z 0.88 na 1.00. W takiej sytuacji to operator bierze na siebie obowiązek podatkowy, co przekłada się na wyższą wygraną z kuponu dla typujących.
Działalność bukmacherów w świetle nowej ustawy
Nowa ustawa hazardowa 2017 od początku budziła sporo kontrowersji, a po jej wejściu w życie w kwietniu 2017 roku rynek podzielił się na trzy grupy:
- bukmacherzy działający na polskim rynku, którzy posiadają licencję (legalni bukmacherzy)
- bukmacherzy, którzy wycofali się z polskiego rynku po zmianach w Ustawie Hazardowej
- bukmacherzy działający na polskim rynku, którzy NIE posiadają licencji (nielegalni bukmacherzy)
Najbardziej oczywistą grupę stanowiły firmy już od dłuższego czasu działające na polskim rynku, mające licencję, tak na prowadzenie punktów naziemnych jak i działalności w Internecie, dla których wprowadzenie nowych rozwiązań prawnych praktycznie nic nie zmieniło. Firmy te stały się jednak ich największymi beneficjentami, bo przynajmniej na początku nie miały dużej konkurencji na rynku, na którym z tygodnia na tydzień ubywało klientów korzystających z usług firm działających w szarej strefie.
Drugą grupę firm stanowią bukmacherzy, którzy w świetle nowego prawa zupełnie wycofali się z polskiego rynku lub zrobili to czasowo z informacją o tym, że zamierzają ubiegać się o licencję na działalność w Rzeczpospolitej Polsce. W grupie tej było sporo dotychczasowych liderów rynku, zarówno firm, które już dawno złożyły wniosek o udzielenie licencji (lub nawet już ją otrzymały jak Betclic), ale niektóre strony zupełnie wycofały się z rynku informując, że zarówno nowi jak i starzy gracze nie mogą się już tam logować.
Ustawa hazardowa 2017 nie jest jednak w pełni respektowana przez wszystkich uczestników rynku, bo mimo wprowadzenia nowych przepisów niektóre nielicencjonowane firmy nie wycofały się z polskiego rynku jednocześnie wcale nie informując, że zamierzają z czasem wystąpić o udzielenie pozwolenia na prowadzenie działalności w Polsce. Z punktu widzenia dzisiejszych rozwiązań prawnych tego typu bukmacherów należy określić jako nielegalnych, ale ich przedstawiciele tłumaczą się wyższością prawa europejskiego (w tym przede wszystkim swobody przepływu usług) nad polskim i nadal oferują usługi na terenie RP. Korzystanie z tego typu stron grozi jednak konsekwencjami w postaci wysokiej grzywny, a ich działalność jest obecnie mocno ograniczona, przede wszystkim ze względu na rejestr stron zakazanych.
Lista stron zakazanych
Omawiając problemy dość kiepskiej ustawy hazardowej z 2010 roku wspominaliśmy o jej podstawowym mankamencie, którym była nieskuteczność. Same zapisy o zakazie uczestniczenia w grze u nielicencjonowanego bukmachera nie miały większego znaczenia skoro nie dało się egzekwować tego czy użytkownicy rzeczywiście grają poprzez strony zakazane w Polsce czy też nie, a w dodatku niektórzy tłumaczyli się niewiedzą co do tego czy dana firma posiada licencję czy też nie i nie było to pozbawione sensu w świetle tego, że ze znalezieniem tego typu strony i założeniem na niej konta nie było najmniejszego problemu. Pojawił się zatem pomysł odgórnej blokady tego typu stron przez dostawców Internetu, który z początku był krytykowany, a czasem nazywany wręcz cenzurą Internetu, ale ostatecznie wprowadzono go bez większych protestów.
Mowa oczywiście o wspomnianym wcześniej Rejestrze Domen Służących do Oferowania Gier Hazardowych Niezgodnie z Ustawą.
Ustawodawca nałożył na dostarczycieli Internetu obowiązek blokowania stron, które znajdą się na liście w ciągu 48 godzin od ich pojawienia się na liście. Niedostosowanie się do tego wymogu grozi karą nawet do 250 tysięcy PLN dlatego poszczególni dostawcy pilnują by przestrzegać zapisów ustawy. Po zablokowaniu strony powinno nastąpić przekierowanie na podstronę informującą o odpowiedzialności karno-skarbowej jakiej podlega każdy uczestnik nielegalnej gry. Umieszczaniem kolejnych domen na liście zajmuje się resort finansów; po wpisaniu do takiego rejestru spółce przysługuje możliwość odwołania się od decyzji, które zostaje rozpatrzone w ciągu kilku dni.
Niektórzy bukmacherzy z grupy tych, które postanowiły pozostać na polskim rynku pomimo wprowadzenia w życie zapisów nowej ustawy próbują omijać także to zabezpieczenie i zmieniają domeny np. wprowadzając do niej dodatkową cyfrę. Nowa domena po pewnym czasie także zostaje dodana na listę, ale w międzyczasie jest ona widoczna dla użytkownika.
Ponadto w Internecie pojawiają się porady w jaki sposób można wejść na zakazane strony internetowe w Polsce. Nie ma to jednak większego znaczenia, bo samo dopisanie na listę skutkuje dodatkowymi utrudnieniami w korzystaniu z nielegalnych stron bukmacherskich. Taką jest niewątpliwie blokada wszelkich płatności, nie tylko bankowych, ale także poprzez powszechnie znane portfele finansowe.
Dotyczy to nie tylko polskich firm takich jak choćby Przelewy24, ale również zagranicznych. Najważniejsze firmy z tej branży czyli Skrill i Neteller zablokowały dostęp do płatności na stronach, które znalazły się w Rejestrze. W praktyce oznacza to, że ustawa hazardowa wprowadza poważne ograniczenie zarówno wpłat jak i wypłat do nielegalnych firm bukmacherskich, bo od wejście w życie nowego prawa banki nie przyjmują tego typu przelewów, a wkrótce dołączyły do tego inne instytucje finansowe.
Ustawa hazardowa - podsumowanie
O unormowaniu sytuacji na polskim rynku hazardowym mówiono już od dawna, ale mimo licznych wysiłków tak naprawdę do 2017 roku nie udało się tego zrobić.
Pierwszą próbą była ustawa hazardowa z 2010 roku, która wprowadziła wysokie podatki dla firm bukmacherskich oraz samych graczy. Do tego doszedł jeszcze całkowity zakaz reklamowania gier hazardowych, a także zakaz uczestniczenia w zakładach poprzez strony, które nie posiadały licencji na prowadzenie swoich usług na terenie Rzeczpospolitej Polski. Efektem tego było wycofanie się z rynku niektórych graczy, ale z uwagi na faktyczny brak możliwości egzekwowania prawa w Internecie większość najważniejszych firm pozostała na polskim rynku.
W 2017 roku do rozwiązań zaproponowanych siedem lat wcześniej dodano kilka szczegółów. Z jednej strony ustawa okazała się zgodna z prawem europejskim, gdyż podmioty zagraniczne dostały szansę na uzyskanie w Polsce licencji. Z drugiej strony w obecnym kształcie jest ona dużo bardziej skuteczna niż ta sprzed siedmiu lat.
Nota prawnaWymieniamy podmioty, które uzyskały zezwolenie Ministra Finansów na urządzanie i prowadzenie działalności w zakresie zakładów wzajemnych przez sieć Internet. Wszystkie one działają legalnie w Polsce. Gra u nielegalnych bukmacherów podlega karze. Hazard może uzależniać i jest przeznaczony wyłącznie dla osób pełnoletnich (18+). Star - Typ Sport Zakłady Wzajemne Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach (KRS: 0000080269, NIP: 642-21-87-001, REGON: 273378209) - zezwolenie z dnia 21 lutego 2012 r. nr SC/12/7251/11-6/KLE/2011/5540/12; FORTUNA online zakłady bukmacherskie Sp. z o.o. z siedzibą w Cieszynie (KRS: 0000002455, NIP: 548-11-92-629, REGON: 070707400) – zezwolenie z dnia 23 stycznia 2012 r. nr SC/12/7251/10/WKC/11-12/5565; BEM Operations Limited z siędzibą na Malcie, Level 3, Tagliaferro Bussines Centre, Gaiety Lane, Sliema, działająca przez przedstawiciela: Pejot 1 Sp. z o.o., ul. Powstańców Śląskich 52D, 53-333 Wrocław (KRS:0000573383) - zezwolenie z dnia 26 września 2018 r. nr PS4.6831.11.2017. eWinner Sp. z o.o. z siedzibą w Gdyni (KRS: 0000692778, NIP: 5862321957, REGON: 368141505) - zezwolenie z dnia 30 października 2018 r. na okres 6 lat o numerze PS4.6831.29.2017. BetFan sp. z o.o. Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KRS: 0000727637, NIP: 5252747132, REGON: 369967041) - zezwolenie z dnia 29 października 2018 r. nr PS4.6831.3.2018. Cherry Online Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KRS:0000678163, NIP: 1132942188, REGON: 367291480) - zezwolenie z dnia 28 czerwca 2018 r. nr PS4.6831.26.2017. TOTOLOTEK S.A. z siedzibą w Warszawie (KRS: 0000027214, NIP: 524-03-02-341, REGON: 010333455) - zezwolenie z dnia 20 czerwca 2013 r. nr AG/9/7251/8/LBU/2012/2013/RD61485; TOTALbet Zakłady Bukmacherskie Sp. z o.o. (KRS 0000662497, REGON 366521110) - zezwolenie z dnia 22 marca 2018 r. nr PS4.6831.15.2017. LV BET Zakłady Bukmacherskie Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach (KRS: 0000534588, NIP: 954-275-17-76, REGON: 360297047) - zezwolenie z dnia 13 maja 2016 r. nr PS4.6831.9.2016.EQK;. E-TOTO Zakłady Bukmacherskie Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (KRS 0000370248, NIP 5272639256, REGON 142666660) - zezwolenie z dnia 28 listopada 2014 r. nr AG9(RG3)/7251/15/KLE/2013/17; . SUPERBET Zakłady Bukmacherskie Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach (KRS: 0000666114, NIP: 9542775133, REGON: 366704393) - zezwolenie z dnia 18 października 2019 r. nr. PS4.6831.5.2019; . Bukmacherska Sp. z o.o z siedzibą w Warszawie, przy ul. Wąchockiej 1F (KRS:0000806643; NIP: 5272907780;) - zezwolenie z dnia 9 grudnia 2020 r. nr PS4.6831.1.2020